четвер, 4 квітня 2024 р.

 


Перевірено на власному досвіді. Як підтримувати у дітей мотивацію до навчання

 

Щоб вдало мотивувати, батьки мають бути гарними спостерігачами

Слово «мотивація» має значення «спонукання до дії», тобто «мотивувати» — це тиснути, наполягати, змушувати дитину щось зробити. Проте мені ближче інше значення, яке чується в цьому слові - «мотив», як пісня. Більше спостерігати, вивчати дитину і разом із нею співати пісню її життя, її історію. Не хард, а софт. Яку пісню ти співаєш у житті? Я готова тобі акомпанувати.

"Кісточка" на нозі зникає за 2 тижні! Магнітна вальгусна шина

Вальгусна шина: позбавляє від "шишки" на нозі та знімає біль!

Саджанці інжиру "Маракеш" зі знижкою! Вирощуйте власноруч

Закриття складу парфумів у м. Киев : знижка 90% на...

Пила акумуляторна. В комплекті 2 змінні батареї! Вигідно

У Шостці розкладний стіл за вигідною ціною + стільці! Знижка

Я — не професорка, не гуру і не маю наукового ступеня з виховання дітей. Всі мої висновки та поради засновані лише на власному досвіді. Способи, які я винайшла, суто інтуїтивні та змінювалися по ходу мого дорослішання. Але всі ці кейси та практичні поради дійсно працюють.

Всі діти різні. І масштабувати досвід виховання одного сина навіть в рамках моєї сім'ї - складно і майже не виходить. Тому — немає стандартних методів мотивації. Але є ідеї та пару формул, які можна змінювати під конкретну дитину.

Бетонна злітна смуга

Стандартна формула виховання дітей у нашій родині - так би мовити, «злітна смуга та широкі варіації в її межах». Залізобетонні правила «злітки»: обов’язково займатись спортом, наукою та мистецтвом, а також вчити англійську мову. І дисципліна: вкладатися спати до 22:00, правильно харчуватися та не пити кока-колу.

А ось в рамках цих обмежень дитина може обирати те, що їй по душі. Будь-який вид мистецтва та спорту, додаткові мови…

Мотивація в рамках «бетонної смуги»

Щоб вдало мотивувати, батьки мають бути гарними спостерігачами. По-перше, щоб бачити сильні та слабкі сторони дитини. По-друге, щоб розуміти, які саме способи мотивації спрацюють для сина або доньки.

Формула «ЗССБ»

Аналізуємо формулу, як у профорієнтації, щоб розуміти, куди йти вчитися дитині та чим її мотивувати.

З: здібності. Ще з дитсадкового віку ми бачимо, що у дитини найкраще виходить: малювати, танцювати, виступати на сцені або грати у шахи.

Місія батьків — знаходити сенс навчання

Перша С: схильність. Наприклад, всі три мої сини були посидючі й могли довго і з насолодою складати Lego. При цьому двоє катали машинки, а один зовсім їх не сприймав. Ось таки схильності у дітей.

Друга С: сильні сторони. Хтось швидко бігає, хтось — класно комунікує з людьми та вміє переконувати, а хтось вперто сидить над задачею й таки доходить до її розв’язання.

Наприклад, сильна сторона молодшого сина — йому обов’язково треба змагатися. І тренер завжди його ставив у заплив з хлопцями, старшими на 1−2 роки, щоб у сина була мотивація дотягнутися до них, а отже покращити свій результат. І тоді, навіть фінішуючи другим або третім, він мав кращий особистий результат аніж тоді, коли плив з однолітками.

Б — це бажання. Бажання — це «хочу» дитини. І тут починається найцікавіше, бо щоб була мотивація, дитина має розуміти слово «повинна».

День з NV

Щоденно

Щоденна email розсилка головних новин за день на вашу пошту.

ПІДПИШИСЬ

А навіщо?

«Навіщо мені вчити фізику?», «Навіщо вчити інтеграли та диференційні рівняння? Де вони тобі в житті знадобилися?», «А я не буду хіміком, тож нащо мені вчити цей предмет?» Ці питання постійно задає дитина, коли ти намагаєшся вмовити її щось робити. І навчатись — в тому числі. І так — щодня…

Місія батьків — знаходити сенс навчання або якоїсь справи, але орієнтуватися саме на дитину, а не вкладати власний сенс. Тобто пояснювати, навіщо це дитині та що, завдяки цьому, на неї чекає в майбутньому.

Читайте також:

 

Світлана Ройз

Те, що може бути не очевидним. Що відбувається зараз з підлітками та як їх підтримати

 

Наприклад, користь від вивчення математики я вже ілюструю прикладом з життя мого середнього сина. Він зірвав оплески учнів в англійській школі, коли вирішив квадратне рівняння швидше й в інший спосіб, якого не знав вчитель. Чи то вдав, що не знав…

Посперечався зі вчителем і отримав «нагороду» — задоволення, і побачив, як тобі аплодує професор. Так, прийшов час пожинати плоди наполегливого навчання. До речі, нещодавно син сказав: «Який я щасливий, що математика прийшла у біологію (зараз він навчається в університеті на біолога). Зараз аналіз великих даних набагато полегшив роботу біологам у численних експериментах. Наука з тиші колб та реторт стає дуже енергійною та живою. Тому я дуже радий, що свого часу у Ліцеї інформаційних технологій мене вчителька математики ганяла по формулах та різним рівняннях!»

У світі існують науки та математика. І куди приходить математика, та наука одразу починає розвиватися.

Конкурс сторітелінгу

Ти маєш вчити.

Ти повинен записатися на олімпіаду.

Ти мусиш вивчити та гарно написати цю контрольну…

Мусиш. Але треба використовувати слово «навіщо». Тобто, перш за все, дитині має бути цікаво.

Коли батьки кажуть коротку фразу: «Ти маєш принести з математики 12 балів», — то у дитини вмикається опір: «Чому повинен? Я нікому нічого не винен. Я не хочу отримувати 12».

Замість коротких фраз краще мотивувати історіями. Пояснювати, яку користь отримає підліток від гарної оцінки або перемоги в змаганні.

«Дуже просто: ти станеш лідером у цій школі», — пояснила я молодшому синові пораду записатися в Канаді на олімпіаду з математики. — «І маєш посісти перше місце в усьому Торонто. Для школи, де вже 150 років ніхто не приносив медалі з математики! Завдяки твоїй перемозі про тебе дізнається вся школа. А ти там ще новачок, бо нещодавно переїхав. І ти зможеш отримати для себе певні пільги, наприклад, додаткові уроки з футболу».

Коли ти чимось цікавий, то стаєш лідером у якомусь напрямку у школі чи коледжі. І для дитини як для особистості це важливо.

До речі, молодший син завойовує зараз лідерство у свій спосіб: англійською мовою пояснює, як виконати контрольну з математики своєму другові-однокласнику. Той — лідер шкільної команди з американського футболу. А син лише розпочинає займатись цим видом спорту. Виходить взаємна підтримка двох лідерів. Тобто мотивація вчити математику краще, щоб потрапити до цієї суперкоманди.

Так я, мати, щодня працюю сторітелером. Вигадую або згадую почуте-прочитане, і адаптую у мотивуючі історії для своїх синів.

Мотивація для вступу в топовий університет

З власного досвіду знаю, наскільки важливі для приватних шкіл та університетів за кордоном «неакадемічні» досягнення абітурієнтів. Вони радо приймають випускників з високими спортивними розрядами, з нагородами у мистецтві, бо далі студенти з цим «багажем» захищатимуть честь вишу.

Тому переконую покращити результати у спорті історією про можливість вступу до топового універу за пільговими умовами. Мотивую спортивною стипендією.

Оточення теж важливе

Кажуть: «Неважливо, на кого ти вчишся. Важливо з ким ти вчишся». І так, коло спілкування як у школі, так і в універі має велике значення для подальшого життя.

Це розуміють батьки. А дітям треба розповідати історії. Наприклад, навіщо молодшому сину топова школа? «Давай спочатку сходимо туди й подивимось», — пропоную.

І побачили там хлопців, які класно грають у футбол. І син зацікавився, бо сам дуже активний і любить спорт. Тобто серед таких само активних і цілеспрямованих однолітків йому точно буде цікавіше, ніж з дітьми, які просто сидять вдома й нічим не цікавляться.

Середовище підтягує і твій рівень. Виховує. Цим мотивую пораду подати 100 резюме у різні виші замість 50. Чим більше резюме надішле, тим більше шансів вступити до топового університету. І тоді дитина 5 років вчитиметься у певному оточенні - таких само мотивованих юнаків та дівчат, розумних, інтелектуальних, цікавих та з «багажем» спортивних або артдосягнень.

Колекціонер чужих історій

У мене є блокнот, куди я записую тези історій, які можу використати для мотивації дітей у різних напрямках. Використовую для історій також приклади з життя інших людей. Це можуть бути мої друзі, друзі друзів, діти друзів, наставники або ментори. Або історії з книг, фільмів.

Тож, пояснюючи синові, нащо йому те чи інше, доповнюю прикладом з життя. Як би ненароком згадую, й не одразу під час бесіди. «Слухай, я такий фільм дивилась, там хлопець багато чого досяг. Спочатку йому не давалась та математика, але він все ж подолав себе і потім…».

Отже, сторітелінг, тільки не про себе і не про нього в майбутньому.

Особистий приклад

Багато говорять: не виховуйте дітей, виховуйте себе. Згодна. Але для мене приклад батьків погано працював. Я все робила навпаки. Була такою дитиною-бунтаркою. Хоча моїм батькам ніколи було «танцювати» навколо мене — просто казали, що робити, і наполягали, щоб зробила. Видали завдання, і ти не мала права на опір.

Складно, коли тебе просто змушують. Але коли змушують батьки — діти іноді взагалі не сприймають. Тому я використовую топінструмент — ментора. Це років на 5−8 старший за дитину наставник, молодий чоловік чи дівчина, які вже досягли певного успіху в чомусь. Вони на особистому прикладі та зрозумілою дитині мовою можуть пояснити, навіщо їй складати іспит, наприклад, з хімії: «Тому що потім на тебе ось що очікує…» — і розповідає історію.

Насіння, що вже принесло паростки

На обов’язковий в нашій родині «злітній смузі» найважче у дітей йшов арт. Займатися музикою доводилось змушувати. Втім, всі три сини співали та грали на піаніно.

Середній син опирався всіма фібрами душі: «Не хочу я твоє піаніно», — кричав! Але все-таки ходив на музику 2 роки. А потім як відрізав — відмовився. А я зрозуміла, що треба своєчасно відпустити ситуацію. І ось зараз 18-річний Олексій каже: «Мамо, дуже хочу купити собі невелике піаніно. Бо коли переходжу від біології до хімії, треба на щось перемикнутися».

Хто зна, чи виникло б це бажання, якби я тоді не наполягала й не просила якійсь мінімум засвоїти, хоча б 2 роки… Але насіння, яке я тоді посадила, сьогодні дало перші чудові стеблинки.

Зворотний бік батьківської мотивації

В нашій родині мотивація — це двосторонній процес. І сини також багато чому нас з чоловіком вчать. Ми створили родинний чат у Вотсапі. В ньому ділимося нашими новинами та фото, а також корисними статтями, посиланнями та підкастами. Вчора як раз надіслала синові новини зі світу біології - винахід з теми збереження молодості.

А молодший син у нас відповідальний за GPT-чат. Встановив його всім членам родини, навчив працювати й ділиться цікавими речами з нього. Це нас, дорослих, дуже мотивує навчатися, щоб не виглядати динозавром серед дітей і розуміти їхні інтереси.

Немає коментарів:

Дописати коментар

#STOPБУЛІНГ

       Результати дослідження щодо проблеми явища кібербулінгу в учнівському середовищі      З метою вивчення проблеми явища кібербулінгу в ...